https___blogs-images.forbes.com_katrinafox_files_2017_12_IF-burger-tongs-960

Forbes: Prečo by ste mali v roku 2018 zmeniť svoj podnik na vegánsky

Vegánstvo už viac nie je odsunuté na okraj spoločnosti, kde bolo tak dlho terčom posmechu, považované za „divné“ alebo „extrémne“. Práve naopak, stáva sa z neho hlavný prúd. Vegánskemu životu sa konečne dostáva uznania za pozitívny vplyv na udržateľný vývoj a blaho zvierat, a to bez potreby obetovať chute alebo štýl.

Z originálu Here’s why you should turn your business vegan in 2018 od Katrina Fox publikovaného 27. decembra 2017 na forbes.com preložila pre OZ VEGÁNSKE HODY Izabela Rusková. Jazykové korektúry: NEOKOREKT.

Turn Your Business Vegan In 2018
Impossible Foods a ich rastlinný Impossible Burger sa aktuálne predáva vo viac ako 150 prevádzkach v Spojených Štátoch. Foto: Impossible Foods / Forbes

Neustále šírenie príbehov o zabehnutých, ako aj začínajúcich podnikoch zameraných na vegánske a rastlinné produkty, ktoré sa objavovali počas minulého roka, naznačuje, že toto hnutie začína za sebou zanechávať stopu. Vo vedení sú práve podnikatelia.

Tu sú niektoré z kľúčových dôvodov, prečo v roku 2018 zvážiť „povegánčenie“ vášho podniku:

Čísla hovoria samy za seba

Podľa prieskumu vykonaného výskumnou firmou Nielsen pre spoločnosti Plant Based Foods Association (PBFA) a Good Food Institute, počas minulého roku vzrástol predaj rastlinných potravín v USA o 8,1 %, pričom zisk prevýšil 3,1 miliardy dolárov.

Očakáva sa, že do troch rokov budú rastlinné náhrady mliečnych produktov predstavovať 40 % z celkového množstva mliečnych nápojov a ich rastlinných alternatív, pričom v roku 2016 to bolo len 25 %, uvádza výskumná inštitúcia Packaged Facts. Spomínaná inštitúcia tiež predpovedá, že v roku 2018 si nájdu svoju cestu k širšiemu okruhu záujemcov nové druhy rastlinných náhrad mlieka, ako napríklad jačmenné, konopné, hráškové, ľanové či quinoové mlieko.

Popularita vegánskeho syra vzrástla vo veľkom štýle. Odhaduje sa, že jeho hodnota na globálnom trhu dosiahne do roku 2024 takmer 4 miliardy dolárov, a to pri súhrnnej miere ročného rastu 7,6 % od roku 2016 do roku 2024, uvádza správa výskumnej agentúry Bharat Book.

Obyčajný hrach spôsobuje revolúciu v rastlinnom sektore, keďže celkové tržby za hrachový proteín by mali do roku 2026 vystúpiť až na 104 miliónov dolárov, ako to odhaduje spoločnosť Future Market Insights.

Kým predaj rastlinného mlieka vzrástol o 3,1 %, predaj kravského mlieka klesol o 5 % a predpokladá sa, že do roku 2020 klesne o ďalších 11 %, uvádza spoločnosť Mintel. Podľa spravodajstva Market Watch, spoločnosť Dean Foods, najväčší dodávateľ mlieka v USA, nedávno zverejnila svoj trištvrteročný čistý príjem dosahujúci len 1,4 milióna dolárov, pričom v takomto istom období predchádzajúceho roka ich príjem dosahoval 14,5 milióna dolárov. Takýto klesajúci trend sa netýka len Spojených štátov. Najväčší dodávateľ mliečnych výrobkov v Austrálii, Murray Goulburn, ohlásil, že jeho predaj mlieka klesol o 22 % počas uplynulého účtovného roku. Medzičasom sa Elmhurst, jedna z najdlhšie fungujúcich mliekarní na východnom pobreží USA, v roku 2017 rozhodla, že po 92 rokoch existencie sa zameria čisto na produkciu rastlinného mlieka, čím zníži svoje straty.

Tlaky už začína pociťovať aj odvetvie produkcie vajec. Cal-Maine Foods, výrobca vajec od roku 1969 v meste Jackson, Mississippi v USA, pocítil v júli 2017 pokles na podieloch o 7 %, potom ako spoločnosť oznámila svoju ročnú stratu, prvýkrát po viac ako desiatich rokoch. Konateľ spoločnosti Adolphus Baker pripísal vinu narastajúcej popularite náhradiek vajec.

Nakoniec sa dostávame ku globálnemu trhu náhrad samotného mäsa. Podľa prieskumu agentúry Allied Market Research sa očakáva, že do roku 2020 sa tu nahromadia výnosy vo výške 5,2 miliardy dolárov, pri zaznamenanej súhrnnej miere ročného rastu 8,4 % v prognózach na roky 2015 – 2020.

Tu sú kľúčové podniky a hráči, ktorí naznačujú, že toto odvetvie na trhu bude rásť aj naďalej

Konkurencia je rozpálená na pretekoch vo výrobe rastlinných burgerov, ktoré vyzerajú, chutia a zanechávajú rovnaký pocit ako ich živočíšne náprotivky, dokonca do bodu „krvácania“ červenej šťavy. Americké startupy ako Impossible Foods alebo Beyond Meat zatiaľ stále vedú. Takzvaný „Impossible Burger“ momentálne podávajú vo viac ako 150 jedálňach v USA, kým konkurenčný „Beyond Burger“, ktorého investormi sú okrem iných Bill Gates, Leonardo DeCaprio, spoluzakladatelia sociálnej siete Twitter – Biz Stone a Evan Williams, ako aj mäsová spoločnosť Tyson Foods, je dostupný vo viac ako 5000 obchodoch s potravinami v USA a tiež je súčasťou menu v niektorých reštauráciách, ako napríklad Veggie Grill Chain. V decembri 2017 dali Beyond Meat do predaja vegánske párky Beyond Sausage, ktoré majú mať rovnakú chuť a textúru ako tie bravčové, ibaže s nižším obsahom tuku a sodíka a vyšším obsahom bielkovín ako tradičné párky. Na druhej strane veľkej mláky, v Spojenom kráľovstve pracujú na uvedení svojich vegánskych burgerov na trh tri spoločnosti, z ktorých dve sú podporované Billom Gatesom. Britský startup Moving Mountains tvrdí, že sa im ako prvým podarí dostať do obchodov svoj B12 Burger.

Spoločnosť Hampton Creek stále pokračuje v inovovaní svojich rastlinných verzií vaječných výrobkov, ku ktorým patria majonéza alebo ich novinka Just Scramble, vegánske vajce vyrobené z mungo fazule, o ktorom spoločnosť tvrdí, že pri jeho výrobe sa ušetrí najmenej o 65 % viac vody ako v prípade konvenčných vaječných výrobkov a uvoľní sa o 24 % menej skleníkových plynov.

Značka vegánskeho syra Kite Hill si zaistila investíciu vo výške 18 miliónov dolárov od firmy General Mills a smeruje k predaju svojich produktov medzi mliečnymi výrobkami vo viacerých supermarketoch v rámci USA.

V decembri 2017 predstavila značka Beyond Meat svoju vegánsku klobásu Beyond Sausage. Foto: Beyond Meat.

Značka Miyoko’s Kitchen bola premenovaná na čisto Miyoko’s, nazvaná po jej zakladateľke, priekopníčke v oblasti vegánskych syrov Miyoko Schinnerovej. Spoločnosť nedávno otvorila svoje nové, väčšie prevádzkové priestory v meste Petaluma v Kalifornii, potom ako získala 6 miliónov dolárov od firmy JMK Consumer Growth Partners, a v roku 2018 bude zvyšovať svoju produkciu.

Podľa CB Insights, najmenej sedem z pätnástich najlepšie financovaných začínajúcich podnikov v oblasti potravín a nápojov je zameraných na rastlinné produkty.

„Vegánsky mäsiar“ – takto bol pomenovaný nový, populárny pracovný trend roku 2017 spravodajstvom Time Money.

Vzrastá aj popularita vegánskeho fast foodu. Okrem toho, že McDonald’s prichádza s vegánskym burgerom do svojich predajní vo Švédsku a Fínsku, vegánske reťazce Veggie Grill, Plant Power Fast Food a by Chloe otvorili počas roku 2017 viacero prevádzok a to isté plánujú aj na rok 2018.

Na trhu s jedlom „so sebou“ alebo „take away“ sme mohli pozorovať, ako sieť kaviarní Pret a Manger v Spojenom kráľovstve zmenila svoj dočasný obchodík s rastlinnými jedlami Veggie Pret v centre Londýna na trvalý a okrem toho otvorila svoju druhú prevádzku vo východnom Londýne s oznámením, že v roku 2018 otvoria tretí. Britský reťazec obchodných domov Marks & Spencer uviedol do predaja dva vegánske sendviče a kultová americká značka rastlinného „mäsa“ Tofurky uviedla na trh v Spojenom kráľovstve štyri druhy svojich vegánskych sendvičov.

Daily Harvest, firma ponúkajúca služby dovozu potravín v New Yorku, zameraná na mrazené rastlinné polotovary, si zabezpečila investíciu vo výške 43 miliónov dolárov od spoločností Lightspeed Venture Partners a VMG Partners, ktoré sa pridali k existujúcim investorom z radov celebrít – ku Gwyneth Paltrow a Serene Williams.

Magazín Organic Authority označil oblasť rastlinných produktov za najväčší trend na obchodnej výstave Natural Products Expo West, ktorá sa konala v uplynulom roku v Anaheime, v Kalifornii, kým v Olympii, v Londýne, bola usporiadaná prvá vegánska obchodná výstava v Spojenom kráľovstve, VegFestUK Trade.

Spozorneli dokonca aj výrobcovia z oblasti poľnohospodárstva

Podľa prezidenta Meat Industry Hall of Fame, Chucka Jolleyho, rastlinné náhrady mäsa sú jedny zo „šiestich najväčších výziev pre poľnohospodárstvo v roku 2018“.

Nemecký minister poľnohospodárstva Christian Schmidt v uplynulom roku žiadal zákaz označovania rastlinných proteínov ako vegánske „mäso“. Schmidt má problém s produktmi, ktoré majú názvy ako „vegetariánsky rezeň“ alebo „curry párok“, tvrdiac, že takéto pomenovania sú „úplne zavádzajúce a zmätú spotrebiteľov“.

V roku 2017 v USA podali senátorka Wisconsinu Tammy Baldwin a poslanec z Vermontu Peter Welch návrh – takzvaný „Dairy Pride Act“, v ktorom žiadajú FDA, aby zabránili označovaniu rastlinných náhrad mliečnych výrobkov názvom „mlieko“.

Hodnota globálneho trhu s vegánskymi syrmi má podľa odhadov dosiahnuť v roku 2024 hodnotu 4 miliardy amerických dolárov. Foto: 123rf.

Namiesto toho, aby sa bránili neodvratnému, predvídavé podniky z oblasti živočíšnej výroby sa pridávajú k rastlinnej revolúcii, a to kupovaním alebo investíciami do rastlinných značiek. Napríklad Tyson Foods, najväčší výrobca mäsa v USA, v uplynulom roku zvýšil svoju investíciu do značky Beyond Meat, po nadobudnutí svojho prvotného podielu vo výške 5 %. Najväčší distribútor mäsa v Kanade, Maple Leaf Foods, odkúpil populárne značky rastlinných produktov Field Roast a Lightlife Foods. Firma Nestlé zase získala Sweet Earth Foods (táto značka vegánskych a vegetariánskych produktov bola predtým financovaná predošlým predsedom Burger King). Dean Foods uzavreli investičnú a distribučnú dohodu so začínajúcim podnikom ponúkajúcim rastlinné mlieko a jogurt Good Karma. Japonská farmaceutická spoločnosť Otsuka kúpila značku rastlinných syrov Daiya. Danone, medzinárodná potravinárska spoločnosť so zameraním na mliečne produkty, dokončila svoju kúpu značky WhiteWave, ktorá je zase priekopníčkou v rastlinnej sfére (po odkúpení sa z nej stala DanoneWave). Firma Saputo, najväčší Kanadský spracovávateľ mlieka, sa tiež obzerá po príležitosti kúpiť spoločnosť ponúkajúcu rastlinné „mliečne“ výrobky.

V Dánsku vytvorila firma Naturli Foods rastlinné mleté mäso, ktorého predaja sa ujala najväčšia predajná spoločnosť v krajine – Dansk Supermarked Group. Produkt, ktorého názov môžeme preložiť ako „Mleté zeleninové“, bude v novom roku predávaný v 600 prevádzkach tohto reťazca supermarketov. Medzitým holandská mäsová spoločnosť Zwanenberg Food Group, ktorá je na trhu od roku 1929, spolovice presúva svoje zameranie na proteíny z rastlinných zdrojov a chce docieliť, aby 50 % jej obratu pochádzalo z nemäsových produktov, ako napríklad vegetariánske občerstvenie, polievky a omáčky.

Medzinárodná finančná skupina Rabobank vyhlásila, že nedávny vzrast v oblasti rastlinných náhrad mäsa, ako aj takzvaného „čistého“ mäsa (bielkoviny vypestované v laboratóriu) by mal slúžiť ako „budíček pre sektor výroby živočíšnych proteínov“ a nabádať podnikateľov v oblasti mäsového priemyslu, aby investovali do alternatívnych zdrojov bielkovín. Rabobank taktiež odhaduje, že v priebehu nasledujúcich piatich rokov by mohli alternatívne zdroje bielkovín predstavovať tretinu z celkového dopytu po proteínoch v EÚ.

Spoločnosť polievok Campbell sa vzdala členstva v Grocery Manufacturers Association, pričom sa pridala k asociácii pre rastlinné potraviny Plant-Based Foods Association. Firma Walmart zase podnecovala svojich dodávateľov, aby vyrábali viac rastlinných produktov.

Reagujúc na tento vývoj, Bruce Friedrich, konateľ Good Food Institute, povedal: „Vzrast sektoru rastlinnej výroby počas roku 2017 presiahol dokonca aj moje optimistické očakávania. Povzbudzujúce boli hlavne správy z oblasti samotného mäsového priemyslu a zrýchľujúci sa rozvoj rastlinného mäsa bude istotne pokračovať aj počas roka 2018.“

Americká značka Tofurky spustila v roku 2017 vo Veľkej Británii svoj rad štyroch vegánskych sendvičov. Foto: Piotr-Kowalczyk, Tofurky

Ale počkať, predsa nie je všetko len o jedle

Kým sektor rastlinných potravín práve zažíva obrovský nárast, produkty bez surovín živočíšneho pôvodu vzbudili záujem aj v iných sektoroch. V reportáži „The Future 100 Report“ od globálnej výskumnej firmy J. Walter Thompson Intelligence je vegánska móda uvedená ako jeden z významných trendov na rok 2018. Mali sme možnosť vidieť vznik alternatív kože, ktoré sú vyrobené z odpadu z ananásových plantáží, jablkových šupiek, kombuchy a viniča, ako aj prvú značku „biofabrikovanej“ kože (vyrobenej v laboratóriu) alebo vegánsky hodváb.

Na dopyt po materiáloch získaných bez krutosti (cruelty-free) reagujú aj výrobcovia luxusných áut. Konkrétne spoločnosť Tesla oznámila, že odstránili živočíšnu kožu spomedzi materiálov používaných na poťahy sedačiek v autách, a ďalšia luxusná značka Bentley robí pre svojich solventných klientov dbajúcich aj na etickú stránku prieskum v oblasti materiálov, ktoré by nahradili kožu.

Joshua Katcher, profesor módy na škole dizajnu Parsons The New School a zakladateľ obchodu s pánskou módou v New Yorku – Brave Gentleman, sa najviac nadchol pre myšlienku „biofabrikácie“. „Tento prichádzajúci rok 2018 bude jednoznačne o oslave vizionárskych riešení tých najkatastrofálnejších vplyvov módneho priemyslu v súvislosti so zvieracími kožami a kožušinami,“ povedal. „Tiež si myslím, že budeme vidieť množstvo inovácií okolo mycéliových textílií (vyrobených z húb) od spoločností ako MycoWorks a úplne nové spôsoby výroby syntetických textílií z recyklovaných a biologicky odbúrateľných materiálov, ako napríklad recyklovaná CO2 polyuretánová koženka od 10XBeta a biopolyester vyrobený z baktérií od Mango Materials.“

Kozmetické značky odstraňujú živočíšne produkty spomedzi komponentov svojich výrobkov a dokonca aj výrobcovia kondómov si všímajú tento rastúci trend na trhu, a tak začínajú vyrábať svoje produkty vegánsky. Značky: Green Condom Club vo Švajčiarsku, Hanx, luxusná značka vytvorená dámskou gynekologičkou v Spojenom kráľovstve, a austrálske Hero Condoms – boli všetky uvedené na trh v uplynulom roku.

Pokrokové produkty vyrobené pomocou najnovšej technológie zahŕňajú vegánsky syr, sladkosti a cesto na pizzu vytlačené na 3D tlačiarni.

Toto je odvážna a celkom nová oblasť podnikania, v ktorej bude zo strany rastúceho množstva spotrebiteľov neustály dopyt po produktoch vyrobených eticky a z udržateľných zdrojov. Ak práve začínate s podnikaním, oplatí sa vám ponúkať produkty vhodné pre vegánov hneď od začiatku. Ak už máte podnik, zvážte jeho „povegánčenie“ – tak, že odstránite zo svojich výrobkov akékoľvek ingrediencie alebo zložky živočíšneho pôvodu (čo zahŕňa aj včelie produkty, vlnu a hodváb). Ak pôjdete o krok vpred získaním certifikátu alebo autorizácie od niektorej z oficiálnych vegánskych spoločností, ako napríklad Vegan Society (Spojené kráľovstvo) alebo Vegan Action (USA), pomôže vám to odlíšiť vašu značku od produktov tých, ktorí síce tvrdia, že sa budú pridŕžať etických zásad, ale môžu to byť len prázdne sľuby.

Rastlinná revolúcia je tu, aby pretrvala. Uisti sa, že nezaostaneš.

Katrina Fox je zakladateľkou stránky VeganBusinessMedia.com, autorkou vegánskej iniciatívy „Začnite a rozvíjajte etické podnikanie“ a usporiadateľkou vysielania Vegan Business Talk.

ZDIEĽAŤ