_de_0278

Mliečny priemysel zanikne do 10 rokov, tvrdia experti.

Rastlinné mlieka môžu už čoskoro skoncovať s mliečnym priemyslom. Aj preto mliekari investujú do čoraz zúfalejších kampaní v snahe zvýšiť spotrebu mliečnych výrobkov.

Zdá sa, že vegánsky spôsob života a vegánske výrobky vo svete žnú čoraz väčší úspech. Dôkazom je bojkot výrobkov mliekarenského priemyslu, ktorý spúšťa nové reklamné kampane na podporu spotreby mlieka a mliečnych výrobkov. A na druhej strane tie rozumnejšie spoločnosti zavádzajú rastlinné produkty do svojich ponúk. Príkladom rozbiehania spomenutých stratégií sú napríklad USA, Veľká Británia, ale aj Slovensko.

Konferencia Semex odhalila blížiaci sa koniec

Počas mliekarenskej konferencie Semex, ktorá sa nedávno konala v Škótskom Glasgowe, sa totiž rozpútala debata o narastajúcom vplyve rastlinných alternatív, na základe ktorého sa predpovedá výrazný pokles popularity mliečnych výrobkov. Anna Starostinetskaya pre portál VegNews na základe výpovedí expertov z tejto konferencie skonštatovala, že mliečny priemysel do 10 rokov zanikne.

Respondenti ako Judith Bryans, generálna riaditeľka obchodnej spoločnosti Dairy UK, a Judith Capper, konzultantka udržateľnosti farmárskeho priemyslu, pre VegNews jednotlivo prezradili: Bryans odhalila blížiace sa spustenie reklamnej kampane v hodnote 1,2 milióna libier s cieľom čeliť tvorbe negatívneho obrazu mliečnych výrobkov a bojovať proti nej. Avšak Capper vyjadrila značné obavy o úspech obyčajnej reklamnej kampane, pretože napriek tomu, že vegáni netvoria podstatnú zložku anglického obyvateľstva, svojím silným etickým zdôvodňovaním zanechávajú za sebou výraznú stopu. Capper ďalej pre VegNews poznamenala, že „pre mliečny sektor je nevyhnutné vzoprieť sa vytvárajúcemu sa mýtu o mliečnych výrobkoch“. Obáva sa, že „keď spotrebitelia nebudú kupovať naše produkty – mlieko, šľahačku, maslo, syr, a pod. – mliečny priemysel do 5 až 10 rokov zanikne“.

Profesor z Dublinskej univerzity Patrick Wall na konferencii zasa poukázal na výrobu rastlinných mliek spoločnosťami živočíšnej výroby, keďže – podľa jeho slov – získavajú významný podiel na celosvetovom trhu. Výsledkom je zavádzanie nových rastlinných produktov aj dobre známymi spoločnosťami ako Sainsbury’s Asda, Tesco, a Co-op.

Od kravského k rastlinnému mlieku

Veľmi dobrým príkladom spomínaného trendu je stará americká mliekarenská spoločnosť – Elmhurst Dairy – ktorá sa dlho snažila udržať krok s konkurenciou klasickou živočíšnou výrobou, až sa dostala do bodu, že po 90 rokoch fungovania znižuje svoju výrobu mlieka ako odpoveď na vzrastajúci dopyt po rastlinných alternatívach. Aby dostatočne zabezpečila svoju podnikateľskú činnosť a nestratila podiel na trhu, začína vyrábať kvalitné a dokonca zdravšie varianty rastlinných mliek bez zbytočných prídavkov a emulgátorov. Pokles dopytu po kravskom mlieku sa vysvetľuje už rozširujúcim sa povedomím konzumentov o podmienkach v živočíšnej výrobe.

Boj mliečneho priemyslu o prežitie

Na úpadok mliečneho priemyslu nereagujú len v zahraničí, ale na jeho dôsledky sa už začínajú pripravovať aj slovenskí mliekari. Dôkazom je aj nedávne spustenie kampane s názvom Adoptuj si kravičku. Novú verziu kampane spustila podľa denníka Pravda ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná, spolu s prvovýrobcami a spracovateľmi mlieka v Bánovciach nad Bebravou. Účelom tejto kampane je zvýšenie spotreby slovenského mlieka a mliečnych výrobkov. Kampaň funguje prostredníctvom aplikácie a zasielania EAN kódov slovenských mliečnych výrobkov s cieľom „adoptovania“ si kravy, ktorú si následne budú jej „adoptívni rodičia“ môcť prísť pozrieť na jednu z 58 zúčastnených fariem. Zdá sa, že ambícia zvýšiť spotrebu mlieka a mliečnych výrobkov na slovenskom území je veľmi vysoká a ľahko odhadnuteľná už zo samotnej stratégie kampane, ktorá niekoľkokrát zdôrazňuje možnosť detí fyzicky sa určitým spôsobom starať o danú kravičku.

Pohľad na výrobu mlieka EUROMILK
Kampaň spoločnosti EUROMILK prišla s výjavmi, v ktorých – v snahe poukázať na hrozbu zahraničnej konkurencie – zákazníkom a zákazníčkam prezradila, čo sa skrýva za nákupom kravského mlieka. Foto: EUROMILK.

Nejde však o prvú kampaň tohto druhu a podobný počin realizovala aj spoločnosť EUROMILK, a. s., ktorá sa zaoberá spracovaním surového kravského mlieka a následnou distribúciou mliečnych výrobkov. Táto kampaň už v roku 2016 vyhlasovala správu SOS na záchranu slovenského poľnohospodárstva a slovenských kráv. Hrozba slovenským poľnohospodárom podľa tejto spoločnosti plynie zo sústavnej tvorby mlieka kravami, ktorá sa nedá zastaviť, a teda z náležitej straty. „Mliekareň je pod tlakom, lebo každý deň prichádza o stotisíce litrov mlieka, veď kravám nemôžete prikázať, aby zastavili dodávku,“ tvrdí EUROMILK.

Dni mliečneho priemyslu sú zrátané

Počas toho, ako experti mliečneho priemyslu v Anglicku varujú a náležite sa pripravujú na čoraz ťažší boj s neustále sa rozvíjajúcimi rastlinnými alternatívami, dlhožijúce mliekarenské spoločnosti rozširujú svoju ponuku o kvalitné rastlinné mlieka v spomínaných Spojených štátoch. Je jasné, že obavy z tohto trendu stúpajú na intenzite, keď sa už aj krajina ako Slovensko, kde majú mlieko a mliečne výrobky stále pomerne dobré meno, vyzbrojuje rôznymi reklamnými kampaňami.

Spomínané kampane mliečneho priemyslu však vysielajú do sveta celkom jasný signál o tom, že dni živočíšnej výroby sú pomaly zrátané. Ľudia sú čoraz viac odhodlaní počúvať a následne rozširovať povedomie o podmienkach v moderných živočíšnych farmách, ako aj o živočíšnej výrobe ako takej, a ich poznanie sa priamo prenáša do ich spotrebiteľských rozhodnutí. Vďaka tomu pomáhajú neustále rozširovať ponuku chutných a plnohodnotných rastlinných alternatív, ktoré majú šancu spraviť zo živočíšnej výroby minulosť. Máme sa na čo tešiť!

Lucia Uhrinová

Korektúry: NEOKOREKT.

2 % z daní

ZDIEĽAŤ