lw

Vegánske občerstvenia na vzostupe

Stále viac spotrebiteľov vyhľadáva rastlinné produkty v supermarketoch či prevádzkach s občerstvením. Takáto zmeny v spotrebiteľskom správaní sa reflektujú aj na rastlinnom biznise – ktorého je takisto ako fanúšikov rastlinnej stravy, stále viac. 

Z originálu Banking on Veganism: Vegan Franchise Brands On The Up od Fiona Simpson publikovaného 8. februára 2020 na forbes.com preložila pre OZ VEGÁNSKE HODY Monika Dančová.

Niet pochýb, že vegánske hnutie sa stáva skutočnou silou, s ktorou treba počítať. Veganuary ( = „veganuár“) – iniciatíva, ktorá povzbudzuje ľudí aby sa stali vegánmi pod dobu mesiaca január, ako spôsob propagácie a vzdelávania o vegánskom životnom štýle – sa nedávno skončil v Spojenom Kráľovstve, ako aj vo zvyšku sveta. Táto výzva sa v UK šíri od roku 2014 a odvtedy sa účasť každý rok zdvojnásobuje. Tento rok Google reportoval, že počet vyhľadávaní „Veganuary“ sa prvý krát zhoduje s počtom vyhľadávaní „Dry January“ ( = „suchý január“, výzva ktorá povzbudzuje ľudí úplne vynechať na jeden mesiac alkohol; pozn. preklad.)

Viac a viac ľudí si vyberá začleňovanie rastlinnej stravy, nielen zo zdravotných dôvodov, ale aj pre ochranu životného prostredia či životných podmienok zvierat. Odhaduje sa, že v Spojenom Kráľovstve je v súčasnosti viac ako 3,5 milióna vegánov. Aj keď je to stále malé percento z celkovej populácie, pridajte k tomu počet domácností, ktoré do svojich týždenných rutín začleňujú „Meatless Mondays“ ( = „bezmäsité pondelky“) a máte veľkú časť spotrebiteľov, ktorí v každodennom živote a v nákupných zvykoch vyhľadávajú rastlinné produkty. V USA ešte vegánstvo nedosiahlo rovnaké tempo, s približne 3% populácie, ktoré v roku 2018 uvádzali, že sa stravujú rastlinne. Aj tam však nepochybne vidíme pozitívny posun, smerom k zdravšej strave a ekologickejšiemu spôsobu života.

Takýto vývoj má za následok, že sa z vegánstva stáva veľký biznis. Najlepším ukazovateľom vplyvu vegánstva na veľký podnikateľský úspech môže byť príbeh britského reťazca pekární Greggs.  
Greggs nie je franchisovou značkou, ale má veľkú sieť vlastných pekární po celej Veľkej Británii. V roku 2019 bola uvedená na trh a značne propagovaná nová produktová línia; vegánska klobásová rolka. Horúce pečené občerstvenie vymietlo obchody – čo viedlo k tomu, že šéfovia Greggs nedávno oznámili, že vyplatia neočakávaných 7 miliónov libier svojim 25 000 zamestnancom. Rozhodli sa tak po „fenomenálnom roku“, ktorý priamo prisúdili uvedeniu nového rastlinného produktu na trh.

Vegan Sausage Roll
Greggs uviedol na trh vegánsku klobásovú rolku. Foto: Greggs / The Sun

So zvýšeným záujmom o vegánstvo a nevyhnutným uznaním jeho obchodného potenciálu, je pochopiteľné že v roku 2019 došlo aj k výraznému nárastu franchizových značiek súvisiacich s vegánskou stravou.  

Hviezda Formuly 1, Lewis Hamilton, je jednou z najznámejších osobností, ktoré naskočili na rozbehnutý vlak. Spojením so spoločnosťou The Cream Group a s investorom Beyond Meat Tommasom Chiabrom, uviedli na trh sieť prevádzok „Neat Burger“ už počas jesene 2019. Neat Burger začal s počiatočným umiestnením v Londýne a ohlásil plány na rozšírenie prostredníctvom franchisingu, so 14 pobočkami naprieč Európou, USA a Stredným východom, ktoré sa plánujú otvoriť v priebehu najbližších dvoch rokov.

Neat Burger
Lewis Hamilton a prvý fast-foodový reťazec svojho druhu. Foto: NEAT BURGER & KISSPNG

„Som veľmi nadšený z toho, že som láskavejší k nášmu svetu a tiež rešpektujem záväzok spoločnosti Neat Burger k etickejším praktikám a podpore malých podnikov. Takže je to tiež niečo, čo hrdo podporujem. Ako človek, ktorý sa stravuje rastlinne, som presvedčený že potrebujeme zdravšiu alternatívnu na uliciach, ktorá chutí úžasne, ale aj ponúka niečo vzrušujúce pre tých, ktorí chcú jesť bezmäsito len tu a tam.“ povedal Hamilton.

Rovnako ako Hamilton, vieme, že priemysel rýchleho občerstvenia a neformálneho stravovania môže priniesť atraktívne príležitosti na franchízy. Objavením receptu na úspech hneď na začiatku vzniká model, ktorý sa dá ľahko replikovať na ďalších miestach. A medzitým si rýchle občerstvenie v USA, rovnako ako v Európe, udržiava príťažlivosť vďaka svojej jednoduchosti a výhodnosti.

Copper Branch je ďalším ozajstným príbehom úspechu vegánskej franchise. Zaujímavé je, že v tomto príbehu sa ten, čo franchise odkúpil, stal majiteľom úplne novej.
Zakladateľ a generálny riaditeľ značky, Rio Infantino, začal svoj cestu vo svete franchisingu ako asistent manažéra v McDonald´s. Odtiaľ sa vypracoval až po majiteľa franchise s mnohými pobočkami, ktorá je súčasťou známej siete Subway. Copper Branch sa zrodila z Infantinovej podnikateľskej vášne, keď chcel vyvinúť vlastnú značku. V roku 2014 založil prvú pobočku v Kanade, krátko na to v roku 2015 rozbehol franchisovú príležitosť. V súčasnosti už existuje okolo 50 pobočiek Copper Branch po celom svete a v najbližšom období sa očakáva rýchly rast. Marketingový riaditeľ Andre Infantino popisuje odberateľov ich prevádzky: „Máme celkom vzdelanú partiu a v podstate všetci chcú robiť niečo iné. Majú však vášeň pre rozbehnutie rastlinne orientovaných podnikov a celé vegánske hnutie.“

Copper Branch
Copper Branch sa propaguje ako značka, ktorá je lídrom v zdravom rýchlom občerstvení. Keďže viac ako 40% mileniálov svoj jedálniček prispôsobuje rastlinnej strave, a takmer polovica Severoameričanov tvrdí, že bude zaraďovať viac rastlinných produktov do týždennej stravy, správne načasovanie je teraz. Foto: Copper Branch

Pravda sa zrejme ukáže v hnutí mileniálov. Vnímaní ako najmocnejší spotrebitelia na svete, mileniáli teraz kupujú domy, zakladajú rodiny – a začínajú podnikať. Sú považovaní za hnaciu silu hnutia rastlinného stravovania. Priťahuje ich míňať peniaze na značky, ktorým veria že sú autentické a s ktorými zdieľajú ich filozofiu a presvedčenie. Takže sú nielen dokonalou cieľovou skupinou pre všetky vznikajúce vegánske podniky, ale predstavujú aj ideálneho nákupcu franchise podniku vegánskej značky. Kombináciou vegánstva a sily mileniálov sa možno pozeráme na recept úspešnej franchisovej budúcnosti.

Fiona Simpson je bývala právnička, ktorá opustila túto profesiu a začala svoju podnikateľskú cestu. Vymenovaná za Woman Franchisor 2018 v Spojenom Kráľovstve na EWIF Awards, pravidelne píše o svojej ceste do franchisingu.

Staňte sa srdcom vegánskeho hnutia a pomôžte nám pripravovať viac zaujímavých článkov!

ZDIEĽAŤ