Pre Vegánske hody napísala Sofia Marcinkechová
V Nemecku sa rastlinná strava rýchlo stáva štandardom a odráža sa to vo viacerých oblastiach. Pozrite sa s nami na to ako sa univerzity, reštaurácie a dokonca aj spoločnosť volkswagen prispôsobujú tomuto trendu.
O 96% menej mäsa v Berlínskych univerzitných jedálňach
Od jesene tohto roku nahradia štyri berlínske univerzity 96% mäsa v ponukách jedální rastlinnými alternatívami. Tie pomôžu znížiť emisie skleníkových plynov.
V Európe rastie dopyt po rastlinných alternatívach, čo dokazuje aj nový krok štyroch berlinskych univerzít. Tie na jeseň tohto roku odstránia približne 96% všetkého mäsa podávaného v 34 jedálňach po celom meste. V októbri sa na univerzitách ponuky zmenia na 68% vegánske, 28% vegetariánske, 2% rybie a štyrikrát týždenne budú podávať iba jednu mäsovú variantu. Rastlinná strava sa v Nemecku bezpochyby derie do popredia.
Namiesto mäsa budú mať študenti k dispozícii rôzne rastlinné jedlá, napríklad výdatné obilné misky s grilovanými sladkými zemiakmi, marinovanou repou a sezamom.
„Vyvinuli sme nový výživový koncept hlavne preto, že sa na nás študenti opakovane obracali so žiadosťou o cenovo priaznivejšiu ponuku vo svojich jedálňach,“ povedala pre The Guardian Daniela Kummle z organizácie Studierendenwerk (organizácia, ktorá pomáha univerzitám pri prechode na rastlinnú stravu.)
V roku 2019 prieskum 14 000 študentov v Berlíne zistil, že 13,5% z nich sa považuje za vegánov. To je oveľa vyšší podiel v porovnaní s bežnou nemeckou populáciou. V tom istom roku pomohla berlínska organizácia Studierendenwerk otvoriť Veggie 2.0 – prvú vegánsku študentskú jedáleň v meste. „Veľký úspech vegetariánskych a vegánskych jedální jasne ukázal, že spotrebiteľské správanie študentov sa mení,“ povedala Kummle. „Existuje jasný trend smerom k menšiemu počtu produktov živočíšneho pôvodu.“
Rastlinná strava je v Nemecku hit
Aj keď je Nemecko známe svojou kuchyňou zameranou na mäso, mladšie generácie sa v záujme boja proti klimatickej zmene odkláňajú od živočíšnych produktov. Tie majú totiž oveľa väčšiu uhlíkovú stopu ako potraviny rastlinného pôvodu. Podľa správy berlínskeho reťazca vegánskych potravín Veganz z roku 2020, sa nemecká vegánska populácia od roku 2016 zdvojnásobila. Vegáni v súčasnosti predstavujú približne 3,2% populácie. To znamená, že v súčasnosti sa rastlinne stravuje až 2,6 milióna Nemcov!
Čo na rastlinnú stravu v Nemecku hovoria reštaurácie?
Veľké reťazce reštaurácií v regióne sú pripravené ťažiť z tejto zmeny jedálničku. V roku 2019 spoločnosť McDonald’s pridala do svojich pobočiek v Nemecku Big Vegan TS, predstavili aj vegánsky Incredible Burger (teraz nazývaný „Sensational Burger“). Ide o šťavnatú placku, ktorú vytvoril potravinársky gigant Nestlé pod svojou značkou Garden Gourmet.
Konkurenčný reťazec Burger King v Nemecku ponúka aj rastlinné varianty, toto leto sa však posunul o krok ďalej otvorením bezmäsitej prevádzky Burger King v Kolíne nad Rýnom. Obmedzenú dobu sa v kolínskej prevádzke podávalo iba rastlinné mäso vyrobené európskou značkou The Vegetarian Butcher. V ponuke boli vegánske kuracie nugetky a The Long Chicken – kurací sendvič na rastlinnej báze známeho ako Chicken Royale.
Nemecko spolupracuje s Holandskom a Francúzskom, aby pomohli EÚ dostať sa k uhlíkovej neutralite do roku 2050. Jednou z akcií, ktorú nemeckí spotrebitelia podporujú je účtovanie environmentálnych nákladov na mäso zvýšením dane z pridanej hodnoty (DPH). Z prieskumu, ktorý začiatkom tohto roka uskutočnila spoločnosť DVJ Insights pre koalíciu True Animal Protein Price (TAPP), vyplýva, že 70% nemeckých, francúzskych a holandských spotrebiteľov podporuje zvýšenie DPH na mäso, v prípade ak sa príjmy potom použijú na zníženie DPH na ovocie a zeleninu, na podporu zlepšenia dobrých životných podmienok zvierat a na zníženie uhlíka v poľnohospodárskom odvetví.
Volkswagen sa pridáva a propaguje rastlinnú stravu v Nemecku
Nemci sú na svoje párky rovnako hrdí ako na svoje autá, obe sa v súčasnosti uberajú vegánskym smerom. Minulý mesiac nemecká automobilka Volkswagen oznámila, že v jedálňach svojho sídla vo Wolfsburgu prestane podávať mäso vrátane svojho slávneho currywurstu. Aj keď je spoločnosť najznámejšia pre svoje automobily, Volkswagen vyrába currywurst od roku 1973 a denne vyrobí 18 000 bravčových párkov, čo znamená, že vyrobí viac párkov ako automobilov.
Vo Volkswagen sa namiesto čísiel zameriavajú na to, aby svojim zamestnancom poskytli jedálny lístok, ktorý podporuje zdravie ľudí i planéty, a to pod vedením šéfkuchára oceneného Michelinom Nilsa Potthasta, vedúceho oddelenia gastronómie a cateringu spoločnosti Volkswagen. Závod transformuje svoje bufety na rastlinné, v rámci svojho poslania zastaviť do roku 2025 podávanie mäsa v továrňach. Niektoré zo 48 bufetov v celom Nemecku už podávajú vegánske currywurst. Mäsové jedlá v bufetoch, ktoré sú pokrmom pre 60 000 zamestnancov spoločnosti Volkswagen, budú nahradené udržateľnejšími rastlinnými výrobkami, ako sú hamburgery vyrobené z karbonátok na báze jackfruitu a baklažánu.
Projekt Zelená jedáleň prináša zmenu aj na Slovensko
Zmeny v stravovaní sa dejú i v Slovenských školských/univerzitných jedálňach, vďačiť za to môžeme projektu Zelená jedáleň. Chcete aby sa vaša školská/univerzitná jedáleň zazelenala? “Či už ste riaditeľ školy, vedúca školskej jedálne alebo študent, stačí ak vyplníte jednoduchý formulár a my sa vám obratom ozveme späť.” uvádza zelená jedáleň na svojich stránkach. Neváhajte a buďte zmenou k lepšiemu a udržateľnejšiemu svetu bez krutosti!
Zdroje