the-creative-exchange-ixS7UCRJTdM-unsplash

Rastlinný trh v Európe vzrástol o 49%!

Nový prieskum predstavuje neuveriteľné čísla: rastlinný trh v Európe rastie raketovou rýchlosťou! Len za posledné dva roky vzrástol o významných 49%. V Nemecku sa hlási k flexitariánstvu viac, ako polovica obyvateľstva!

Pre OZ Vegánske Hody spracovala a napísala Sofia Marcinkechová.

Rastlinný trh rastie závratnou rýchlosťou, rastlinných gastro prevádzok aj potravín na pultoch pribúda. Foto: The Creative Exchange on Unsplash

V priebehu posledných rokov ponúkajú supermarkety v Európe čoraz viac rastlinných možností – mäsové alternatívy, rastlinné mlieka, nátierky, ale aj jogurty či smotany. Supermarkety naďalej pokračujú v rozširovaní priestoru pre rastlinné alternatívy, kvôli neustále rastúcemu dopytu. Ten dokazuje aj nový prieskum, ktorý predstavuje doposiaľ najpresnejší prehľad o spotrebiteľskom správaní v oblasti rastlinného trhu v Európe.

Smart Protein v spolupráci s ProVeg International zanalyzovali doteraz nevidené dáta spoločnosti Nielsen MarketTrack. Tie boli zozbierané v období troch rokov z jedenástich európskych krajín:  Belgicka, Dánska, Francúzska, Holandska, Talianska, Nemecka, Španielska, Rumunska, Veľkej Británie, susedného Poľska a Rakúska. Historicky po prvýkrát boli tieto dáta predstavené Dr. Kai-Brit Bechtolodovou na webinári Smart Protein Project, ktorý sa konal 4. marca. 

„Za posledných pár rokov vidíme obrovský nárast európskeho rastlinného trhu, ktorý sa prejavil v číslach.“ Dr. Kai-Brit Bechtoldová, hlavná vedecká pracovníčka v odbore spotrebiteľského výskumu, ProVeg International.

Čísla hovoria za všetko: v európskych krajinách zahrnutých do správy došlo k dramatickému nárastu rastlinného dopytu, ktorý za posledné dva roky dosiahol 49% nárast – čo predstavuje celkovú hodnotu predaja 3,6 miliardy EUR.  To aj napriek faktu, že posledný rok svet ovládla pandémia koronavírusu, ktorá má katastrofálny dopad na ekonomiku. Je možné, že sa ľudia práve v tejto situácií viac starajú o svoje zdravie a do svojho jedálničku zaraďujú viac rastlinných alternatív?

Rastlinné mäso sa naďalej presúva do mainstremu

Report ukázal obrovský nárast predaja rastlinného mäsa, čomu nasvedčuje rast tohto segmentu v Európe o 68 % za posledné dva roky. Najsilnejší rast prichádza z Rakúska (82%), Francúzska (100%), Nemecka (226%) a Veľkej Británie, ktorá kraľuje v tržbách predaja za minulý rok (502 miliónov EUR). 

Zaujímavá je aj skutočnosť, že v Nemecku vykazovali diskonty vyššiu mieru rastu pre rastlinné mäso ako pre celkový trh. Čo potvrdzuje, že nemeckí spotrebitelia, ktorí sa identifikujú ako mäsožravci, sú po prvýkrát v krajine menšinou.

Príkladom na ktorom je krásne vidieť, že investovať do tohto segmentu sa oplatí, je nemecká značka Rügenwalder Mühle. Tato firma so svojimi rastlinnými alternatívami mäsa na trhu  priam žiari a je vzorom pre mnoho ďalších. Spoločnosť sa venovala len živočíšnej výrobe, ale v roku 2014 prišla s produktovou líniou rastlinných alternatív. Dnes sú tržby z týchto produktov vyššie než tržby z klasických mäsových klobás a údenín. To je obrovský dôkaz, že záujem o rastlinné produkty nezadržateľne rastie.

Zákazníci si radšej kupujú chladené produkty, ako burgery alebo rastlinné párky. Spotrebitelia by všeobecne ocenili viac rastlinných alternatív mäsa a tieto produkty by mali byť jednoduché na prípravu. Radi by boli aj za viac trvanlivých, mrazených produktov, kde preferujú tzv. “whole cuts” – celé kusy mäsa.

Z prieskumu je jasné, že rastlinné mäso bude naďalej rozširovať svoju stopu v supermarketoch. To znamená, že na uspokojenie rastúceho spotrebiteľského dopytu sú potrebné ešte inovatívnejšie a pútavejšie produkty.

Aj vegánske jedlo môže chutiť mäsovo, dokazujú to už desiatky výrobcov rastlinného mäsa. Foto: Beyond Meat

Rastlinnému mlieku sa darí v každej krajine 

V porovnaní s mäsovými výrobkami na rastlinnej báze už alternatívy mlieka dosiahli široké prijatie spotrebiteľmi a v súčasnosti sa považujú za bežné výrobky. Rastlinné mlieko sa dokonca vo väčšine krajín stalo najrýchlejšie rastúcou kategóriou výrobkov (od roku 2018 do roku 2020 rast o 36 %). 

Lídrom sa stalo ovsené mlieko, ktoré prekonalo svojich sójových a orechových konkurentov. Výnimkou je Francúzsko, kde naďalej dominuje mandľové mlieko. Najvyšší predaj je dosiahnutý  v Nemecku a  Španielsku, kde sa rastlinné mlieko stalo vedúcim segmentom v priemysle (hodnota predaja 318 miliónov EUR).

Prieskum tiež ukázal, že spotrebiteľom  na trhu chýba väčší výber orechových mliek ale napríklad špaldové mlieko. Zároveň by radšej chceli rastlinné alternatívy nachádzať pri mliečnych výrobkoch ako v samostatnej sekcii. 

Rastlinné mlieka sú bežným produktom, aj na Slovensku máme niekoľko lokálnych producentov. Foto: Food Business News

Nielen sójové jogurty

Keď sa respondentov pýtali na rastlinný mliečny produkt, ktorý chcú v supermarketoch vidieť viac, mnohí z nich odpovedali rastlinný jogurt!

Aj napriek tomu, že sú rastlinné jogurty na trhu už stálicou, stále udržujú dvojciferné tempo medziročného rastu. Za posledné dva roky stúpol trh s rastlinnými jogurtami o 37 %. Sójové jogurty sa stali lídrom tohto segmentu, možno však nie na dlho. Veľmi populárnymi sa totiž stávajú jogurty z kokosového mlieka.  Mandle a kešu sú skvelým základom nielen pre rastlinné mlieka, ale aj pre rastlinné jogurty, čo sa ukázalo aj na ich rastúcej popularite. Podľa spotrebiteľov je veľký potenciál pre rastlinný trh v Európe aj v surovinách lokálneho typu, ako sú napríklad ovos a lupina (vlčí bôb).

Rastlinné jogurty pribúdajú na predajných pultoch postupne, na Slovensku najmä v posledných mesiacoch. Foto: The Green Queen

Čo rastlinný syr?

Dopyt spotrebiteľov po rastlinnom syre je silnejší, ako kedykoľvek predtým. Zatiaľ čo v roku 2018 bola celková hodnota trhu s rastlinnými syrmi 28 miliónov eur, za rok 2020 už bolo toto číslo ohromných 60 miliónov. Aj cez tento 112% rast však spotrebitelia vnímajú, že je stále čo zlepšovať.

Výrobcovia rastlinných syrov by sa podľa nich mali sústrediť hlavne na nutričné hodnoty produktov (súčasné zloženie je často tuk a škrob). Z tohto vyplýva, že na uspokojenie dopytu európskych spotrebiteľov budú potrebné nové, presvedčivejšie syrové výrobky. Nutrične zaujímavejšie sú rastlinné syry z fermentovaných orechov, ktoré sú dostupné iba ako mäkké alebo tavené (najobľúbenejším je orechový camembert).

Príležitosť pre výrobcov predstavuje segment rastlinných syrov, rozhodne sa je kde zlepšovať. Foto: Daily Vegan Recipes

Rybích alternatív je stále málo

Dr. Bechtoldová v súčasnej dobe vidí najväčší potenciál v rybích alternatívach, ktoré na trhu bodujú. Je to nový segment – zo všetkých uvedených zatiaľ najmenší. Aj keď dáta máme zatiaľ iba z Nemecka, za posledné dva roky bol zaznamenaný nárast o neuveriteľných 623 %

Práve v tomto segmente ja podľa spotrebiteľov veľký priestor pre zlepšenie. Na trhu sú totiž v súčasnej dobe sem-tam dostupné len rastlinné „rybie prsty“, alebo podobné polotovary. 

Výrobcovia v Európe by mali svoju výrobu určite cieliť na filety a ďalšie menej priemyselne spracované produkty. Spotrebitelia taktiež uvítajú typickú „rybiu“ chuť a textúru, veľkým plusom bude, ak budú produkty obohatené o omega 3 mastné kyseliny, jód, vitamín D3 alebo B12. Veľký potenciál tiež majú alternatívy morských plodov, ak vezmeme do úvahy ich súčasnú nízku mieru na trhu (15%), čo poukazuje na značne nevyužitý trh. To by mohla byť lukratívna oblasť zamerania pre rastlinných výrobcov potravín.

Rastlinné ryby zažívajú boom hlavne posledný rok. Na Slovensku ešte takéto produkty nie je možné dostať, v niekoľkých prevádzkach sa však dá ochutnať vegánske „Fish&Chips“. Foto: Choose Veg

Čo si teda z tohto reportu odniesť…

„Tento report jasne odhaľuje obrovský nárast predaja rastlinných potravín a ponúka potravinárskemu priemyslu zelenú v zmysle hľadania ďalších možností založených na rastlinnej báze.“ hovorí Dr. Kai-Brit Bechtold.

Celkovo je vidieť, že rastlinný trh v Európe prosperuje a už teraz je to viditeľné na ponuke aj v bežných obchodoch. Aj keď ide o prvý report tohto druhu, nová štúdia projektu Smart Protein Project je len jednou z posledných v rade pozitívnych predpovedí pre budúcnosť priemyslu a rastlinný trh v Európe a na celom svete.

Bude budúcnosť vegánska?

V októbri 2020 analytici z výskumu ING odhalili, že európsky rastlinný mäsový a mliekarenský priemysel medziročne vzrastie o 10% a do roku 2025 má dosiahnuť 8,9 miliárd USD.

Ak tento trend bude pokračovať aj v nasledujúcich desaťročiach, rastlinné alternatívy bielkovín by mohli do polovice 50. rokov 20. storočia prekonať predaj živočíšnych produktov, uviedol výskum ING.

Pre výrobcov z tohto vyplýva, že krajiny majú národné preferencie. Je teda dôležité ich zohľadniť, aby sa zodpovedajúcim spôsobom uspokojili potreby spotrebiteľov a takisto je nevyhnutné sledovať súčasný rastlinný trh. My by sme si zatiaľ mohli zobrať príklad z neďalekého Nemecka, kde sa k flexitariánstvu hlási až 55% obyvateľov!

Bude budúcnosť vegánska? Foto: Roam In Color on Unsplash

Chcete si prečítať viac?
O zvyšujúcom sa dopyte po rastlinných potravinách sme informovali už takmer pred rokom, spoločnosť Nielsen vtedy skúmala spotrebiteľské správanie najmä v USA. Trend rastlinného stravovania jednoznačne potvrdzujú aj najväčšie fast-food reťazce na svete: Starbucks do mnohých pobočiek zavádza rastlinné mäso, expandujúci výrobca rastlinných alternatív mäsa Beyond Meat podpísal spoluprácu s gigantom Pepsi, pomáha však vyvíjať vlastný rastlinný burger aj sieti McDonald´s. Na Slovensku sme sa medzitým dočkali aspoň vegetariánskeho menu najznámejšieho fast-foodu. Pribúda však aj množstvo vegánskych reštaurácii a bistier, či prevádzok ktoré takéto možnosti postupne zavádzajú. Ich zoznam kedykoľvek nájdete na našom webe.

Zdroje:
Plant-based foods in Europe: How big is the market?
EUROPEAN CONSUMER SURVEY ON PLANT-BASED FOODS:
Describing the product landscape and uncovering priorities for product development and improvement
Flexitariánů je v Německu 55 %! Jak roste rostlinný trh v Evropě?
Europe Plant-Based Meat & Dairy To Be Worth US$8.9 Billion By 2025, Report Finds

ZDIEĽAŤ